Coaching
Coaching jest narzędziem ułatwiającym radzenie sobie ze zmianami otaczającego nas świata:
- następują gwałtowne zmiany w środowisku biznesu, redukcja personelu, przejęcia firm (fuzje) i inne formy restrukturalizacji, przynoszące radykalną zmianę tradycyjnych warunków zatrudnienia;
- firmy nie mogą już osiągać optymalnych rezultatów metodami tradycyjnymi, szukają nowych rozwiązań w każdym obszarze organizacji;
- w wielu dziedzinach brakuje utalentowanych, kompetentnych pracowników. Aby przyciągnąć i zatrzymać talenty, firmy zaczęły inwestować w rozwój pracowników;
- powiększa się przedział pomiędzy tym, czego uczyli się menedżerowie a tym, co jest wymagane na ich obecnych stanowiskach (coraz trudniej sprostać wymaganiom konkurencyjnego rynku).
Potrzebny jest wyższy poziom kooperacji, aby firmy mogły osiągać cele strategiczne i utrzymać poziom zadowolenia klientów.
Nowe wymagania są źródłem trudności, napięcia i stresu, którym podlega praktycznie każdy. Wzmacniając osobiste kompetencje coaching kreuje kompetentnych pracowników i światłych liderów, których współczesne firmy bardzo potrzebują. Coaching sprawia, że ludzie lepiej sobie radzą z wyzwaniami współczesnego świata, mają poczucie jasnego celu własnego życia i spełnienia w tym, co robią.
Czym jest coaching
Coaching to profesjonalne partnerstwo pomiędzy kompetentnym „coachem” (osobą pomagającą) a „klientem” – osobą pragnącą rozwijać swoje kompetencje, osiągać ponadprzeciętne rezultaty w wybranych aspektach pracy zawodowej lub życia osobistego. Coaching to sposób pracy z ludźmi, który ma na celu ich motywację i pomoc w osiąganiu celów.
Coaching wspomaga szybki rozwój i skuteczne osiąganie celów. Pomaga skoncentrować się na tym, co najważniejsze i osiągnąć większą kontrolę nad własnym życiem. Coaching przyspiesza uczenie się przez większą koncentrację i świadomość własnych możliwości, prowadzi do korzystniejszych decyzji i efektywniejszych działań
Założenia coachingu
Coaching koncentruje się na celach klienta i jego efektywności życiowej, a punktem wyjścia jest aktualna sytuacja klienta oraz pożądany kierunek zmian i rozwoju – jego potrzeby i aspiracje. Zwykle nie ma potrzeby wracania do przeszłości i analizowania przyczyn zaistniałych sytuacji. Jeżeli są trudności i przeszkody, należy je przyjąć do wiadomości i szukać rozwiązania. Coaching jest nastawiony na cele i przyszłość, którą tworzymy działaniem skoncentrowanym na teraźniejszości.
Aby osiągnąć pożądaną zmianę klient musi uaktywnić i wzmocnić swoje silne strony. W coachingu identyfikacja i realizacja potencjału klienta jest dużo ważniejsza niż jego możliwe błędy i słabe strony.
Rezultaty coachingu
Wyniki coachingu zależą od intencji, wyborów, decyzji i działań klienta, które coach wspiera swoją kompetencją i doświadczeniem. Powstaje kwestia, które z możliwości klienta mają być wykorzystane i jak je zrealizować. Wybór zależy od klienta. Coach może tylko rozszerzać perspektywę klienta, uświadamiać mu zarówno jego osobisty potencjał jak i prawdopodobne konsekwencje jego wyborów. Coach towarzyszy i zachęca, służy jako punkt odniesienia, jako ktoś, z kim można wspólnie przygotować plan działania, odbyć próbę generalną, a po wykonaniu planu podsumować wyniki i wyciągnąć wnioski.
Obecność coacha ośmiela i zobowiązuje do działania. Częstsze działanie, przerywane refleksją, przyśpiesza proces uczenia się. W rezultacie klient uczy się szybciej, szybciej wypróbowuje swoje pomysły w realnych sytuacjach życiowych i w trakcie tego procesu staje się efektywniejszy w życiu.
Coach
Coach jest kimś doświadczonym i utalentowanym w relacjach pomagania. Jest osobą zdolną do zajęcia bezstronnego, życzliwego stanowiska, niezabarwionego osobistymi preferencjami czy uprzedzeniami. Coach koncentruje się na osobistych pragnieniach, potrzebach, cechach i celach osoby, której dodaje odwagi, motywuje i pomaga w maksymalnym zaspokojenia potrzeb i pragnień. Coach zakłada, że klient ma wszystkie potrzebne zasoby i że może się nauczyć, jak z nich korzystać.
Relacja coachingu
Relacja coachingu ma na celu wzmacnianie świadomości i budowanie poczucia odpowiedzialności za własne życie u klienta. Coach zachęca klienta do nazwania swoich aspiracji i pełniejszego uświadomienia sobie swoich wyborów. Coach zachęca klienta do wyrobienia w sobie większej elastyczności zachowania, do „podróży” na nowe terytoria we własnym tempie. Klient podejmuje działania, które prowadzą do uczenia się i rozwoju. Jeżeli kolejny krok rozwojowy zakończy się sukcesem, jest to zasługą klienta, gdyż to klient ponosi ryzyko nowego działania. Coach odnosi się do klienta jako partner; nie przyjmuje pozycji eksperta, autorytetu czy terapeuty. Coach i klient wspólnie decydują o temacie, formie i celach coachingu.
Proces coachingu
Coaching zaczyna się od rozmowy wstępnej, której celem jest zapoznanie się z aktualnymi wyzwaniami i możliwościami klienta, zdefiniowanie zakresu relacji, priorytetów i konkretnych celów.
Proces coachingu podzielony jest na spotkania (osobiste lub telefoniczne), z zadaniami do wykonania przez klienta pomiędzy tymi spotkaniami. Coach może dostarczać zasobów w formie literatury, która pomaga klientowi myśleć i działać.
Długość relacji zależy od potrzeb i preferencji klienta. Zwykle jest to relacja wielomiesięczna, ale wyjątkowo coaching może ograniczyć się do jednego spotkania. Relacja coachingu ustaje w momencie realizacji ustalonych celów.
Istnieją różne metody oceny postępów i poziomu realizacji celów. Celowe jest odwołanie się do obiektywnych kryteriów oceny. Korzystne jest ustalenie celów coachingu w formie pożądanego poziomu umiejętności.
Coaching koncentruje się na wizji sukcesu, a nie na usuwaniu problemów. Prostymi środkami mobilizuje myślenie o możliwościach i działanie nastawione na cele.
Korzyści z coachingu
W wyniku coachingu klienci często doświadczają głębokich zmian percepcji swojej sytuacji i swoich możliwości, a także nabywają kompetencje, które umożliwiają im realizację swoich aspiracji, takich jak:
1. klarowniejsze myślenie i planowanie różnych aspektów swojego życia;
2. efektywniejsze podejmowanie decyzji;
3. budowanie nowego punktu widzenia, świeże postrzeganie własnych możliwości i szans;
4. poprawa efektywności interpersonalnej (lepsze radzenie sobie w relacjach profesjonalnych i osobistych);
5. większa pewność w realizacji wybranych ról zawodowych i życiowych;
6. konsekwentne zaangażowanie w poprawę własnej efektywności;
7. zwiększona produktywność;
8. większe zadowolenie w pracy zawodowej i w życiu prywatnym.