Coaching

 Coaching jest narzędziem ułatwiającym radzenie sobie ze zmianami otaczającego nas świata:

  • następują gwałtowne zmiany w środowisku biznesu, redukcja personelu, przejęcia firm (fuzje) i inne formy restrukturalizacji, przynoszące radykalną zmianę tradycyjnych warunków zatrudnienia;
  • firmy nie mogą już osiągać optymalnych rezultatów metodami tradycyjnymi, szukają nowych rozwiązań w każdym obszarze organizacji;
  • w wielu dziedzinach brakuje utalentowanych, kompetentnych pracowników. Aby przyciągnąć i zatrzymać talenty, firmy zaczęły inwestować w rozwój pracowników;
  • powiększa się przedział pomiędzy tym, czego uczyli się menedżerowie a tym, co jest wymagane na ich obecnych stanowiskach (coraz trudniej sprostać wymaganiom konkurencyjnego rynku).

Potrzebny jest wyższy poziom kooperacji, aby firmy mogły osiągać cele strategiczne i utrzymać poziom zadowolenia klientów.

Nowe wymagania są źródłem trudności, napięcia i stresu, którym podlega praktycznie każdy. Wzmacniając osobiste kompetencje coaching kreuje kompetentnych pracowników i światłych liderów, których współczesne firmy bardzo potrzebują. Coaching sprawia, że ludzie lepiej sobie radzą z wyzwaniami współczesnego świata, mają poczucie jasnego celu własnego życia i spełnienia w tym, co robią.

Czym jest coaching

Coaching to profesjonalne partnerstwo pomiędzy kompetentnym „coachem” (osobą pomagającą) a „klientem” – osobą pragnącą rozwijać swoje kompetencje, osiągać ponadprzeciętne rezultaty w wybranych aspektach pracy zawodowej lub życia osobistego. Coaching to sposób pracy z ludźmi, który ma na celu ich motywację i pomoc w osiąganiu celów.

Coaching wspomaga szybki rozwój i skuteczne osiąganie celów. Pomaga skoncentrować się na tym, co najważniejsze i osiągnąć większą kontrolę nad własnym życiem. Coaching przyspiesza uczenie się przez większą koncentrację i świadomość własnych możliwości, prowadzi do korzystniejszych decyzji i efektywniejszych działań

Założenia coachingu

Coaching koncentruje się na celach klienta i jego efektywności życiowej, a punktem wyjścia jest aktualna sytuacja klienta oraz pożądany kierunek zmian i rozwoju – jego potrzeby i aspiracje. Zwykle nie ma potrzeby wracania do przeszłości i analizowania przyczyn zaistniałych sytuacji. Jeżeli są trudności i przeszkody, należy je przyjąć do wiadomości i szukać rozwiązania. Coaching jest nastawiony na cele i przyszłość, którą tworzymy działaniem skoncentrowanym na teraźniejszości.

Aby osiągnąć pożądaną zmianę klient musi uaktywnić i wzmocnić swoje silne strony. W coachingu identyfikacja i realizacja potencjału klienta jest dużo ważniejsza niż jego możliwe błędy i słabe strony.

Rezultaty coachingu

Wyniki coachingu zależą od intencji, wyborów, decyzji i działań klienta, które coach wspiera swoją kompetencją i doświadczeniem. Powstaje kwestia, które z możliwości klienta mają być wykorzystane i jak je zrealizować. Wybór zależy od klienta. Coach może tylko rozszerzać perspektywę klienta, uświadamiać mu zarówno jego osobisty potencjał jak i prawdopodobne konsekwencje jego wyborów. Coach towarzyszy i zachęca, służy jako punkt odniesienia, jako ktoś, z kim można wspólnie przygotować plan działania, odbyć próbę generalną, a po wykonaniu planu podsumować wyniki i wyciągnąć wnioski.

Obecność coacha ośmiela i zobowiązuje do działania. Częstsze działanie, przerywane refleksją, przyśpiesza proces uczenia się. W rezultacie klient uczy się szybciej, szybciej wypróbowuje swoje pomysły w realnych sytuacjach życiowych i w trakcie tego procesu staje się efektywniejszy w życiu.

Coach

Coach jest kimś doświadczonym i utalentowanym w relacjach pomagania. Jest osobą zdolną do zajęcia bezstronnego, życzliwego stanowiska, niezabarwionego osobistymi preferencjami czy uprzedzeniami. Coach koncentruje się na osobistych pragnieniach, potrzebach, cechach i celach osoby, której dodaje odwagi, motywuje i pomaga w maksymalnym zaspokojenia potrzeb i pragnień. Coach zakłada, że klient ma wszystkie potrzebne zasoby i że może się nauczyć, jak z nich korzystać.

Relacja coachingu

Relacja coachingu ma na celu wzmacnianie świadomości i budowanie poczucia odpowiedzialności za własne życie u klienta. Coach zachęca klienta do nazwania swoich aspiracji i pełniejszego uświadomienia sobie swoich wyborów. Coach zachęca klienta do wyrobienia w sobie większej elastyczności zachowania, do „podróży” na nowe terytoria we własnym tempie. Klient podejmuje działania, które prowadzą do uczenia się i rozwoju. Jeżeli kolejny krok rozwojowy zakończy się sukcesem, jest to zasługą klienta, gdyż to klient ponosi ryzyko nowego działania. Coach odnosi się do klienta jako partner; nie przyjmuje pozycji eksperta, autorytetu czy terapeuty. Coach i klient wspólnie decydują o temacie, formie i celach coachingu.

Proces coachingu

Coaching zaczyna się od rozmowy wstępnej, której celem jest zapoznanie się z aktualnymi wyzwaniami i możliwościami klienta, zdefiniowanie zakresu relacji, priorytetów i konkretnych celów.

Proces coachingu podzielony jest na spotkania (osobiste lub telefoniczne), z zadaniami do wykonania przez klienta pomiędzy tymi spotkaniami. Coach może dostarczać zasobów w formie literatury, która pomaga klientowi myśleć i działać.

Długość relacji zależy od potrzeb i preferencji klienta. Zwykle jest to relacja wielomiesięczna, ale wyjątkowo coaching może ograniczyć się do jednego spotkania. Relacja coachingu ustaje w momencie realizacji ustalonych celów.

Istnieją różne metody oceny postępów i poziomu realizacji celów. Celowe jest odwołanie się do obiektywnych kryteriów oceny. Korzystne jest ustalenie celów coachingu w formie pożądanego poziomu umiejętności.

Coaching koncentruje się na wizji sukcesu, a nie na usuwaniu problemów. Prostymi środkami mobilizuje myślenie o możliwościach i działanie nastawione na cele.

Korzyści z coachingu

W wyniku coachingu klienci często doświadczają głębokich zmian percepcji swojej sytuacji i swoich możliwości, a także nabywają kompetencje, które umożliwiają im realizację swoich aspiracji, takich jak:
1. klarowniejsze myślenie i planowanie różnych aspektów swojego życia;
2. efektywniejsze podejmowanie decyzji;
3. budowanie nowego punktu widzenia, świeże postrzeganie własnych możliwości i szans;
4. poprawa efektywności interpersonalnej (lepsze radzenie sobie w relacjach profesjonalnych i osobistych);
5. większa pewność w realizacji wybranych ról zawodowych i życiowych;
6. konsekwentne zaangażowanie w poprawę własnej efektywności;
7. zwiększona produktywność;
8. większe zadowolenie w pracy zawodowej i w życiu prywatnym.

Intelligent Life
Emotional Intelligence * the * relationship * management * Communication * change * Leadership
Perfection by Kaizen
Sales Techniques * negotiations * Recruitment * assessment * Project Management * Consulting
Quest
The road to success * creative * Autonomy * Courage * determination * compassion
x80
Energy management life * prevention of burnout * Health * Activity * efficiency

Instytut Psychoimmunologii - Laboratorium Efektywności Sp. z o. o., ul. Sułkowskiego 9, 01-602 Warszawa, NIP 5252312121, Regon 015717456, KRS 0000215270
District Court for the Capital City of Warsaw, XII Commercial Division of the National Court Register. The share capital of 338 000,00 PLN (fully paid up)